اینستاگرام چیست

در این مقاله به سوال (اینستاگرام چیست و چگونه آغاز شده؟) می‌پردازیم همچنین نیم نگاهی به تاریخچه این پلتفرم و فیسبوک و طریقه رشد این برنامه می‌اندازیم پس با فالو بگیر همراه باشید.

نرم افزار اینستاگرام حدود دوازده سال قبل از انتشار این مطلب در تاریخ 14 مهر سال 89 یا 6 اکتبر 2010 برای سیستم عامل IOS ساخته و منتشر شد.

حدود دو سال پس از انتشار اولیه در تاریخ 3 آپریل 2012 این نرم افزار پرطرفدار برای سیستم عامل اندروید نیز منتشر شد که توانست تنها در روز اول انتشار بیش از یک میلیون دانلود داشته باشد.

ظهور و رشد

اینستاگرام توسط دو برنامه نویس به نام های کوین سیستروم و مایک کرایگر که در حال گسترش پروژه HTML5 که burbn نام داشت پایه گذاری شد.

این پروژه مربوط به عکاسی با تلفن همراه بود و در سان فرانسیسکو گسترش یافت، مایک کاریگر پروژه burbn را به برنامه فوراسکوِِئر تشبیه کرد که البته امکانات خیلی بیشتری را ارائه میدهد.

این پیامرسان به سرعت به محبوبیت رسید و به بیشتر از 300 میلیون کاربر تا سال 2014 رسید.

این برنامه از طریق اپ استور، گوگل پلی و فروشگاه ویندوز فون منتشر شده و قابل دسترسی است.

همچنین کاربران بلک‌بری 10 و گوشی‌های سیمبین نوکیا باید از نسخه سوم شخص این برنامه استفاده کنند.

پلتفرم اینستاگرام تا کنون نسخه دسکتاپی منتشر نکرده و در نتیجه کاربران ویندوز، مک و لینوکس باید از نسخه وب این پلتفرم استفاده کنند.

هرچند نسخه دسکتاپ نسبت به بقیه نسخه ها محدودیت هایی دارد.

فلسفه نامگذاری اینستاگرام

کلمه اینستاگرام از واژگان instant camera و telegram به معنی پیامرسان عکاسی فوری تشکیل شده است.

فلسفه نام گذاری این برنامه این است که کاربران بعد از عکاسی از سوژه خود به سرعت میتوانند آن را به اشتراک بگذارند.

خرید اینستاگرام توسط شرکت متا(فیسبوک سابق)

این برنامه توانست با محبوبیتی که کسب کرده بود به سود آوری بیش از 500 میلیون دلار برای سرمایه‌گذاران برسد .

با رشد سریع و فراگیر این پلتفرم، سرمایه‌گذاران بیشتری نسبت به سرمایه‌گذاری برای این برنامه علاقه نشان دادند.

درسال 2012 شرکت فیسبوک، برنامه اینستاگرام را به مبلغ یک میلیارد دلار خریداری کرد.

این خرید چقدر برای فیسبوک سود داشت؟

سال 2013 رشد برنامه اینستاگرام حدود 25 درصد بود درحالی که شرکت فیسبوک رشد 3 درصدی را تجربه میکرد یعنی این برنامه‌ی محبوب رشد بسیار بالاتری از شرکت مادر خود داشت.

طبق تحقیقات اگر این برنامه رشد خود را حفظ کند از شرکت فیسبوک بزرگتر خواهد شد.

همچنین کوین سیستروم از بنیانگذاران این برنامه و مدیر عامل شرکن فست، می‌گوید: اینستاگرام بزرگترین موجودیت جهان خواهد شد.

تغییرات مهم

بعد از انتشار اولیه، این پلتفرم دستخوش تغییر و بروزرسانی های مهمی شده است.

استوری

یکی از مهم ترین تغییرات که در سال 2017 اعمال شد اضافه شدن ویژگی (استوری) است که یک قابلیت کاربردی و منحصر به فرد در این برنامه به شمار می‌رود.

استوری به منظور ارائه ویدئو ها و تصاویر روزمره برای باخبر کردن دیگران از اتفاقات روزانه به وجود آمد که بسیار هم مورد اسقبال قرار گرفت.

استوری قابلیت منتشر کردن عکس و فیلم به مدت 15 ثانیه را داشت همچنین بعد از 24 ساعت بعد از انتشار این موارد دیگر نمایش داده نمی‌شد.

پس از استقبال گسترده کاربران اینستاگرام قابلیت استوری زنده(لایو live) را نیز اضافه کرد، که البته برای مدتی به صورت ازمایشی برای کاربران آمریکایی فعال و سپس نهایی شد.

کابران به کمک این قابلیت می‌توانند تماس تصویری یک طرفه ایجاد کنند و به صورت زنده با دنبال کنندگان خود صحبت کنند.

یکی از بروزرسانی های اینستاگرام اضافه کردن قابلیت igtv بود که مشکل کم بودن زمان ویدئو های قدیمی را بر طرف کرد

در ابتدا ویدئو های اینستاگرام به طول یک یک دقیقه قابل اشتراک گذاری بود که سپس قابلیت اشتراک گذاری چند ویدئو در یک پست اضافه شد.

با اضافه شدن igtv مشکل برش خوردن ویدئو حل شد ، هم اکنون کاربران می‌توانند ویدئو هایی با طول ده دقیقه به صورت یک پارچه به اشتراک بگذارند.

تاثیرات روانی شبکه های اجتماعی

پس از جواب به سوال اینستاگرام چیست، به سراغ اثرات این شبکه اجتماعی بر روی سلامت روان انسان می‌رویم.

طبق جدید ترین تحقیقات در انگلیس، این شبکه اجتماعی بیشترین تاثیر منفی بر سلامت جوانان را دارد

به طور مثال بعد از نظر سنجی حدود 90 درصد کاربران گفته‌اند از بدن خود راضی نیستند.

همچنین این شبکه اجتماعی آثار تخریبی بر خواب و مطالعه جوانان نیز می‌گذارد.

که اینستاگرام مدعی است حفظ این شبکه اجتماعی به عنوان محیظ مناسب برای جوانان در اولیتش است.

همچنین چندی پیش شکایتی به طرف این شرکت با مزمون اینکه این شبکه اجتماعی محیط مناسبی برای خرید و فروش مواد مخدر و اسلحه است.

که البته اینستاگرام این اتهامات را رد کرد، همچنین این شبکه به صورت سختگیرانه با فروشنگان مواد مخدر و سلاح گرم برخورد میکند.

بر اساس قوانین فیسبوک، نشر محتوای خشونت آمیز و آزار دهنده همچنین انتشار محتوای بزرگسالانه و برهنه‌گرایی مجاز نیست

و در صورت گزارش امکان حذف پست و حتی بسته شدن حساب کاربری وجود دارد.

نحوه استفاده و ایجاد درآمد از طریق اینستاگرام

بعد آشنایی با نحوه شکل گیری و قابلیت های این شبکه اجتماعی نوبت به نحوه استفاده از این پلتفرم میرسد.

شما بعد از ساخت حساب کاربری وارد یک محیط تقریبا خالی میشوید

می‌توانید دوستان آشنایان و مطالب مورد علاقه خود را دنبال کنید

همچنین میتوانید مطالبی مااند عکس و فیلم نیز به اشتراک بگذارید

اگر محتوای سرگرم کننده و جذاب تولید کنید به مرور زمان و با پشت کار ،مقدار کاربرانی که شما را دنبال می‌کنند افزایش می‌یابد.

بعد از مدتی ک به همین منوال مقدار فالور یا دنبال کننده شما زیاد شد میتوانید با قبول کردن تبلیغات دیگران به درآمد برسید.

در ایران تولید محتوای جذاب کمدی، آموزشی، آشپزی و… طرفداران زیادی دارد.

به کسانی که از طریق این پلتفرم تولید محتوا میکنند و درآمد دارند(اینفلوئنسر) می‌گویند.

همچنین باید در نظر داشته باشید فالو کردن مقدار زیادی کاربر در مدت زمان کم ممکن است حساب کاربری شما را به حالت تعلیق درآورد.

پس باید از این برنامه صورت اصولی و با دانش کافی استفاده کنید.

آموزش های تخصصی اینستاگرام را می‌توانید در سایت فالوبگیر دنبال کنید